woensdag 25 januari 2012

Voorjaarskriebels

Misschien komt het omdat de merels al zo hard zingen en de struiken uitlopen. Omdat het begin januari buiten zo heerlijk zacht was. Omdat de dagen weer langer worden. Of misschien wel omdat ik na twee jaren ploeteren door de sneeuw dit jaar helemaal geen zin heb in winter. Ik heb het voorjaar dus in mijn hoofd. En dat gaat bij mij gepaard met behoefte aan schoonmaken. Afstoffen, uitsoppen, weggooien. Heerlijk. Een oud-collega zei eens tegen me dat alleen vrouwen kunnen zeggen dat ze “lekker hebben opgeruimd”. Voor hem was er duidelijk niets positiefs aan de boel eens flink doorluchten en opnieuw ordenen. Maar ik had daar dus vreselijk behoefte aan, en dat al in januari. Omdat het afnemende maan was en de maankalender aangaf dat het een perfect moment was om schoon te maken, twijfelde ik niet langer en haalde mijn hele schuurtje leeg. Ik snap ook wel dat dat binnen een paar maanden weer vol ligt met zand, stof, takjes en blaadjes. Maar voor nu geeft het mij een goed gevoel dat alles afgestoft en wel keurig netjes op een logische plek ligt.
Voorjaarsschoonmaak op 14 januari

Geen opmerkingen:

Een reactie posten