zondag 12 februari 2012

"Wat kost dat nou?"

Verreweg de meest gestelde vraag als ik vertel over mijn tuin is wat dat nou kost. Dus niet: waar ben je in hemelsnaam aan begonnen, waar ga je de tijd vandaan halen, had je dan altijd al iets met tuinieren, maar nee, gewoon lekker Hollands: hoe duur is zoiets? Een paar dagen terug ontving ik de factuur voor dit jaar, dus ik kan het nu tot op drie cijfers achter de komma nauwkeurig vertellen: EUR 0,523 per vierkante meter per jaar. Da's geen geld hè? Als je bedenkt dat je voor een paar euro per stuk zakjes radijs-, wortel- en courgettezaad koopt en dat daar heul veul zaadjes in zitten, dan kun je wel uitrekenen wanneer je goedkoper uit bent dan bij de supermarkt.

Maar... dat is niet het hele verhaal. Want er zijn ook nog: de contributie van de vereniging (21,91 voor 2012), het lidmaatschap van de landelijke vereniging (24,10 in 2012), het entreegeld (35 euro, eenmalig), kosten voor de sleutel (30 euro, eenmalig) en borg voor de sleutel en de tuin. Dan heb je tuingereedschap nodig (natuurlijk, dat kan ook tweedehands), misschien wat zakken aarde of mest en kan het schuurtje wellicht een likje verf gebruiken. Handschoenen en laarzen mogen uiteraard ook niet ontbreken in het arsenaal. Heb je wat grotere projecten op je planning (een regenton met kraantje of een broeikas neerzetten), dan tikt de meter flink door. En dan heb ik het nog niet over de diepvrieskist met zijn stroomverbruik om al dat lekkers in te bewaren... Je leest weleens als budgettip "ga je  eigen groenten verbouwen!" Moet je zeker doen, maar alleen als je daar lol in hebt, en niet als je (geld én tijd) wilt besparen.

1 opmerking:

  1. Hoewel ik nog in het buitenland zit, gaan we ook beginnen in Weurt. Zie hier onze blog: http://revolute.nl/wup/

    LLdeLing

    BeantwoordenVerwijderen