woensdag 22 februari 2012

Wonderen

Groen heeft een kalmerende werking en is goed voor de gezondheid. Dat onthulde het programma Vroege Vogels deze maand op de website, ondersteund door een reeks bevindingen van de onderzoekers van het Vitamine G (Groen) programma. "Een uurtje tuinieren doet wonderen." De "stressherstellende functie van de natuur" is bij een groepje volkstuinders in Amsterdam zelfs officieel vastgesteld. Heb je niet van die groene vingers, niet getreurd: de gezondheidswonderen gelden ook voor "een wandeling in het bos, een picknick in het park of een dagje aan het strand". Persoonlijk had ik deze resultaten wel kunnen voorspellen, zowel door mijn korte ervaring met mijn tuin als mijn jarenlange wandelervaring. Tegelijkertijd moeten we sinds de affaire Stapel op ons hoede zijn bij dergelijk onderzoek. Voor je het weet blijken volkstuinders toch eigenlijk hufters te zijn. En is ook wel eens onderzocht wat de negatieve effecten van al dat actieve gedoe in de natuur zijn? Tekenbeten, verzwikte enkels, een verbrande huid, de frustratie van een mislukte oogst of een versleten rug van het sjouwen en spitten, ik noem maar wat. Gelukkig doet een dagje in het groen zitten dan weer wonderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten