woensdag 21 maart 2012

Hap-slik-slik-weg

Zo'n volkstuin is net een live biologieles. Afgelopen week was ik planten van ongewenste plaatsen aan het verwijderen (voor de niet-ecologische tuinder: onkruid aan het wieden), toen het roodborstje kwam aanvliegen. Die heeft met ons complex natuurlijk een prachtig territorium in zijn pootjes. De lekkerste hapjes liggen voor het oprapen met al ons gewoel in die aarde. Het verbaasde mij dus niets dat vriend Roodborst naast me kwam zitten - hij is inmiddels ook al bijna tam. Maar toen ik hem van dichtbij eens goed bekeek, leek het me toch sterk dat hij op mijn regenwormen uit was. Behalve twee enorme spillepootjes heeft hij namelijk ook een heel klein snaveltje. Daarmee scharrelde hij wat in de grond, zeker op zoek naar insecten. Opeens pikte hij een paar keer venijnig voor zich in de grond. Toen hij zich oprichtte had hij de kop (of staart) van een regenworm in dat kleine snaveltje. Hij maakte nog twee slikbewegingen en weg waren die vijf, zes centimeters worm. Ik keek naar zijn mollige buikje, hij knipperde met zijn kraaloogjes en vloog weg. Mooier dan National Geographic.

1 opmerking: