zondag 4 maart 2012

Kwestie van durven

Een klus waaraan ik me zonder deskundige hulp niet wilde wagen, was het snoeien van mijn fruitbomen. Ik had altijd het idee dat de boom het niet zou overleven als ik de verkeerde tak eruit zou halen of dat er dan geen bloesem meer aan zou komen. De bomenman van ons complex stelt me gerust: het enige wat je echt fout kunt doen met een fruitboom is níet snoeien. Bij jonge bomen is het belangrijk dat je ze tijdig in de juiste vorm snoeit, zodat de takken elkaar niet in de weg gaan zitten en ze maximaal vrucht kunnen dragen. Bij oudere exemplaren zoals die van mij (geschatte leeftijd: 25), maakt het niet zoveel uit. Natuurlijk moet de boom licht en lucht hebben, dus van takken die tegen elkaar aan zitten, kan ik er beter één weghalen. Ook de nieuwe loten van afgelopen seizoen kan ik flink kortwieken. Die zijn toch veel te slap om veel appels te dragen. De bomenman doet voor hoe ik te werk kan gaan. Grote stappen, snel thuis! Zonder blikken of blozen laat hij behoorlijke takken, met flink wat knopjes, op mijn gazon ploffen. Het is allemaal langetermijndenken: op deze manier krijgt de boom ruimte om verder te groeien en verstikt hij zichzelf niet. Ik volg het voorbeeld, zet mijn angst opzij en zet mijn takkenschaar erin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten