zondag 18 maart 2012

Onkruid bestaat niet

Voor de ecologische tuinder bestaan er geen ongewenste planten. Hooguit planten die op ongewenste plaatsen groeien. Nou, daar heb ik er wel een paar van. Het schattige tere groen dat naast mijn schuurtje opkwam, blijkt niets minder dan berenklauw. Weten doe ik het niet, maar ik vermoed dat die plant is genoemd naar zijn wortel. Ook als de blaadjes nog maar piep zijn, zit er al een stevige penwortel in de grond, met een forse verdikking en aardig wat vertakkingen. Een iets minder heftige wortel heeft het andere jonge groen in dezelfde strook, volgens mijn buurvrouw zevenblad. Hier zit het venijn in de staart, want haal je die wortel niet helemaal uit de grond, dan komen er weer gezellig nieuwe zevenblaadjes. En "zeven" moet je hier niet te letterlijk nemen, het kunnen er ook zeventig of zevenhonderd worden als je niet uitkijkt. En nou mogen die wel supergezond zijn, je wilt toch ook weleens wat anders eten. Het werd dus tijd voor een middagje planten op ongewenste plaatsen wieden, maar de werkwijze van collegatuinder W. nam ik wel ter harte. Zij laat onbekende plantjes (die geen penwortels hebben) staan, en als ze mooi zijn mogen ze blijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen