zaterdag 24 maart 2012

Zitten en rondkijken

Ik had vele redenen om aan een volkstuin te beginnen. En die heb ik nog steeds. Zo wil ik gewoon lekker buiten in het zonnetje kunnen zitten. Op mijn balkonnetje lukt dat maar matig vanwege een uit de kluiten gewassen plataan. Die levert bovendien slechts een beperkte natuurbeleving. Vanmiddag ben ik dan ook naar de tuin gegaan om met een kopje thee eens rustig om me heen te kijken. Behalve spittende en snoeiende medetuinders was er opvallend veel te zien. Het was nog maar vier dagen geleden dat ik er was, maar omdat in die dagen weer een warmterecord werd gebroken was er veel veranderd. Alle fruitbomen en -struiken zijn nu echt uit hun winterslaap. De zwarte bes ligt met al redelijk grote groene blaadjes op kop. Het mysterieuze rode knobbeltje blijkt definitief een rabarberplant te zijn. Nieuwe aardbeienplantjes gaan vreemd in een ander bed. Ook nieuwe scheuten framboos duiken ver van hun oorspronkelijke plek op. In de tijmplant zit weer leven. Tussen de bladeren van de vrouwenmantel van vorig jaar, die als oud vuil over de grond dweilen, zitten jonge groene blaadjes. En terwijl ik nog een slokje thee neem komt een zwaluw aangevlogen die even op zijn kop in de deuropening van mijn schuurtje hangt. Ik zie ook weer nieuwe berenklauw de kop opsteken en de eerste paardenbloem staat in bloei. Maar daar ga ik me de volgende keer wel weer mee bezighouden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten