zondag 29 april 2012

Ambities

Door het herfstachtige weer deze maand ben ik niet zo vaak op de tuin. Des te meer tijd heb ik om binnen op de bank te dromen van hoe ik het allemaal wil hebben. Om het alvast een beetje tastbaar te maken heb ik het "Tuinplan 2012" getekend. Zo lijkt het al heel wat!
Als ik dan weer eens op de tuin kom, waar het gras weer wat langer is geworden en het onkruid op nog meer plaatsen tevoorschijn is gekomen, wordt het verschil tussen droom en realiteit pijnlijk zichtbaar. Vele uren werk scheiden mij nog van het ideaalplaatje - als ik dat überhaupt ga bereiken. Ik denk nog net niet: waar ben ik aan begonnen? (De eerlijkheid gebiedt overigens te zeggen dat ik me daar niet grondig in heb verdiept en wie weet is dat maar goed ook.) Om niet gefrustreerd te raken zie ik twee opties: mijn ambities bijstellen of de planning loslaten. Nou ja, dat eerste is eigenlijk geen optie, want ik wil nog even vasthouden aan die droom. Het tweede dan dus: rustig doorwerken voorzover tijd, weer en energie dat toelaten en blij zijn met elk afgerond klusje en met elk stuk groente of fruit dat dit jaar op mijn bord belandt.

PS Mijn recensie van het boek Zelfgeoogst ("moestuinieren in een sinaasappelkistje") staat op Fabulous Food Fan.

3 opmerkingen:

  1. Ha Judith, met plezier volg ik al enige tijd je blog. Ik kan me je frustraties voorstellen, dat je een prachtig plan en plaatje in je hoofd hebt maar dat de werkelijkheid zo anders is.
    Zelf heb ik (1964) nu 13 jaar een volkstuin, inmiddels van 600 vierkante meter en heb dus ook veel ervaring. Omdat je vroeg om tips en ervaringen te delen plaats ik nu even een reactie.
    Als je net begint aan een tuin , die in jou geval ook aardig verwaarloosd is, dan kost het echt veel tijd om hem zo te krijgen als dat je zou willen. Je moet als het ware in inhaalslag maken. Het is goed om je dit te realiseren, om de moed er in te houden.
    Het kan daarom ook handig zijn om in het eerste jaar je op één stuk te concentreren en een ander deel onder zwart landbouwplastic te leggen. Dan is je tuin eerst niet zo groot, kun je het te bewerken stuk goed 'in de vingers krijgen' en blijft het stuk wat je dit jaar nog geen aandacht geeft onkruidvrij door het plastic. Het kan je rust en overzicht geven.
    Probeer in de winter veel werk te verzetten zoals spitten (november) wanneer je dat wilt doen, anders de bouwgrond bedekken met mulch wat je in het voorjaar er onder verwerkt. En alles onkruid vrij te houden, paden aanleggen ed. Door in de winter en in het vroege voorjaar goed de tuin bij te houden, heb je er heel het groeiseizoen voordeel van.
    En als laatste tip (deze keer) probeer ook met slecht weer naar de tuin te gaan, juist de maand april veranderd er zoveel en begint alles te groeien. Het gaat dan zo snel, dat het wel heel handig is om er veel te zijn. Naast mijn baan (3o uur) en mijn huishouden met 3 kinderen en andere hobby's, ben ik er zeker elk weekend 2 keer te vinden en het liefst door de week ook nog een keer. Het hangt dan wel van het weer en de temperatuur af hoe lang dat is, maar als gepassioneerd tuinierster ben ik daar dan amper 'weg te slaan'.
    Hou de moed er in en ga vooral ook door met je prachtige blog!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tijm,
      Wat leuk dat je mijn blog zo enthousiast volgt! Bedankt voor je uitgebreide en (hulpv)aardige bericht! Voelt als een hart onder de riem :-) Ik heb ontdekt dat een volkstuin inderdaad een meerjarenplan is. Je suggestie voor het afdekzeil neem ik ter harte. Mijn twee buurvrouwen hebben recent ook een stuk afgedekt (ik dacht dat dat alleen in de winter kon, na de oogst) en ik denk dat dat veel rust geeft. Ik ga intussen vrolijk verder, vandaag was een heerlijke dag om te tuinieren. Wat goed dat jij naast je werk en huishouden nog zoveel tijd vindt om te tuinieren, te breien en te bloggen! Veel plezier!
      Groetjes, Judith

      Verwijderen
  2. Tuinplan 2012 word gewoon met een beetje geduld en liefde tuinplan 2013 :)

    BeantwoordenVerwijderen