woensdag 4 april 2012

Het gras en de buren

Een vraag die mijn medetuinders schijnbaar bezighoudt is wat ik met mijn gras ga doen. "Laat je dat liggen?", heb ik nu al drie keer gehoord. Aan de intonatie te horen zouden zij er wel raad mee weten. Maar ik vind mijn tuin juist zo leuk vanwege dat gras! Er staan drie prachtige oude fruitbomen in en binnenkort staat er een fijne picknicktafel op. Natuurlijk vraagt zo'n grasmat onderhoud. De randjes ben ik aan het bijwerken en ik laat het niet meer zover komen dat het over het pad groeit. De handleiding van de motormaaier roept me; de sprietjes worden nu echt langer. Het lijkt me een heerlijk ontspannen klusje om na een dag werken met die maaier heen en weer te lopen. Maar toch... er zijn nog zoveel andere klusjes die ik liever eerst doe. En stiekem vind ik die madeliefjes in het groen heel schattig en zo'n geschoren gazon onaantrekkelijk. Maar wat zullen de buren wel niet zeggen: zie je wel dat je dat gras weg moet doen...? "Wat kan jou dat nou schelen?", zei vriendin M. "Al komt het tot je knieën, het is toch zeker jouw gras?" Verbluft keek ik haar aan. Tegelijk voelde ik: ze heeft gelijk.

5 opmerkingen:

  1. Leuk verhaal en inderdaad is het zo dat op een
    wat natuurlijker manier tuinieren vaak nogal
    wat vragen oproept bij anderen.
    Fijn genieten van die Madeliefjes!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je steun, Coby :-)

      Leuk hoe jij mensen op een andere manier naar de natuur laat kijken. Voor de geïnteresseerden: lees eens de verhalen over paardenbloemen (http://natuurkieker.blogspot.com/2011/05/de-paardenbloem-zonnig-onkruid.html) of adders (http://natuurkieker.blogspot.com/2012/03/de-adder.html).

      Groet, Judith

      Verwijderen
  2. En dan ook nog paardenbloemen in het gras. In het voorjaar er een pot overheen, dan heb je molsla. Heerlijk.
    Antoinet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aha, dus dat zijn die bleke stengels die ik onder de emmers tegenkwam! :-) Dank voor je tip.

      Verwijderen
  3. Gras je kan je heerlijk op liggen.....dat lukt niet op sla, tuinbonen, tomaten en andere groenten ;)
    Die buren zitten dadelijk allemaal aan jou picknicktafel wijntjes te drinken hoor!

    BeantwoordenVerwijderen