zondag 8 april 2012

Poep scheppen

Het was zover dit weekend: mijn eerste werkbeurt. Per tuinseizoen zijn er tien ochtenden voor algemene werkzaamheden op ons complex. Je wordt geacht je voor minstens vier daarvan op te geven. Een goede zaak, want anders zouden de algemene voorzieningen vast niet zo netjes worden onderhouden. Toen ik aankwam bij het verenigingsgebouwtje om twee minuten over negen (op tijd komen is niet mijn sterkste kant), was de kring plastic tuinstoelen al leeg. (*note to self* dus niet: verzamelen om 9.00 uur, maar: aan de slag om 9.00 uur.) "Pak een kruiwagen en loop maar achter de rest aan", begroette de coördinator me vrolijk. Bij het eindpunt aangekomen zag ik wat de bedoeling was. Het restant ruige mest en houtsnippers buiten de poort moest naar binnen worden gebracht. Daar kunnen mensen die dan nog steeds per kruiwagen kopen. "Restant" klinkt als weinig, maar met acht, negen mensen liepen we anderhalf uur heen en weer voordat al die poep was weggeschept. En hoe dieper in de hoop, hoe meer die begon te dampen en te stinken. Ik voelde een bevestiging van mijn keuze voor ecologisch tuinieren.

Op de pauze werd niet beknibbeld: een half uur koffie en thee drinken - uit je eigen thermoskan uiteraard. Ik raakte aan de praat met een medetuinder die weinig tijd heeft voor haar tuin. "Dus zet ik er makkelijke en grote groenten in: rabarber, pompoen, tuinbonen." Tuinbonen? Die schijnen het hier waanzinnig goed te doen! Wat voor steun heb je daarvoor gebouwd, wilde ik van haar weten. Overal zie ik namelijk prachtige constructies met gekruiste en overdwarse houten latten. Maar deze tuinder heeft dus weinig tijd. "De planten staan dicht bij elkaar en ik bind er gewoon een touw omheen." Aha. "Met een net eroverheen, want anders eten de vogels ze op." Oh? Maar moet dat net niet over de frambozen? "Die eten de vogels bij mij niet", verzekerde ze me.

Aldus weer een boel wijzer geworden heb ik nog een uurtje takken op de takkenwal gegooid, op een stukje van het terrein dat me nog niet eerder was opgevallen. Leerzaam hoor, zo'n ochtendje.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen