woensdag 25 april 2012

Spiegeltje, spiegeltje in de grond

Tijdens de bomensnoeicursus vorige maand kreeg ik het advies om het gras rond mijn fruitstammen weg te halen. "Dan kan ik ze beter bemesten?", dacht ik heel snugger op te merken. "De wortels van je bomen strekken zich onder je hele tuin uit, dus daarvoor kun je beter mestkorrels over je gras uitstrooien", was het antwoord. Een zogeheten boomspiegel, een open plek rond een boomstam, is bedoeld om de boom lucht en water te geven. Dat oprukkende gras verstikt 'm namelijk.

Veel gemeenten stimuleren hun inwoners om boomspiegels te beplanten. Ik doe daar in mijn straat ook aan mee. Goed voor de biodiversiteit en het staat fleurig. Maar bij fruitbomen kun je dat beter niet doen. De boom en de planten moeten dan vechten om de grond - en dat kan ten koste gaan van mooi fruit. Een vorige huurder moet dit ook al geweten hebben, maar de spiegels waren nu al een tijdje niet meer onderhouden. Aan de slag dus, met graskantafsteker, plankje en spitvork. Een hele klus, vooral nu de grond natter, kleffer en zwaarder is geworden door de regen. Maar het resultaat maakt alles goed!







Een rechthoek om de ene appelboom
en een rondje om de pruimenboom.
Zo had een van mijn voorgangers het ook bedacht.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen