zaterdag 19 mei 2012

Beginnersfouten

Het Grote Moment was aangebroken. De IJsheiligen waren voorbij – op de kalender althans, want een dag later was het in Twente nog min 7 op 10 centimeter boven de grond – en dus kon ik gaan zaaien in de volle grond! Vrijdagmiddag rond het middaguur werd de maanstand gunstig voor de wortelgewassen en dat zou het hele weekend zo blijven. In combinatie met de afnemende maan een perfect moment om mijn geprepareerde bed (dat van die veenmol) in te zaaien met wortel, ui (ja, heel ambitieus, geen plantui), venkelknol, rode biet en radijs. Ik ging nog meteen die vrijdag naar de tuin. Plechtig haalde ik het bakje met zaadzakjes tevoorschijn, knielde voor het bed en toen… Ja, en toen? Ik was zo druk geweest met spitten, schoffelen, wieden en paadjes aanleggen dat ik me helemaal niet meer had verdiept in hoe het daarna verder moet. Ik had dus gewoon geen idee hoe diep die zaadjes in de grond moeten, op welke afstand van elkaar, hoeveel zaadjes per gaatje of je de grond moet aandrukken en hoeveel water er dan overheen moet. Daar zat ik dan. Ik bestudeerde de verpakkingen. Maar een aanwijzing als “25x3cm” op het zakje van de zomerwortels hielp ook niet echt. Tja, toen had ik dus de keuze tussen eerst de kennis vergaren of door schade en schande wijs worden. Redelijk in lijn met deze hele volkstuinonderneming deed ik het laatste. Tevreden gaf ik het ingezaaide bed over aan moeder natuur. De volgende ochtend haalde ik mijn “Ecologisch tuinieren voor beginners” er alsnog maar even bij. De wortels heb ik véél te dicht op elkaar gezet en ook met de bietjes ben ik te enthousiast geweest. Die prachtige zaden (de mooiste die ik tot nu toe heb gezien) zijn namelijk “vruchtkluwen”, met elk gemiddeld drie zaadjes die je later moet uitdunnen. Nou ja, niet alles zal opkomen, dus dan kan ik het nog een beetje beter verdelen. Van de radijs heb ik toevallig de goede soort gezaaid (Cherry Belle; andere soorten zaai je beter vroeger in het seizoen), maar wel in het verkeerde bed. Radijs blijkt namelijk te behoren tot de koolgewassen... Ik denk er nu over om komende winter een boek te gaan schrijven: “Beginnersfouten in de moestuin”.

Amateuristisch of niet: het eerste bed is ingezaaid!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen