woensdag 2 mei 2012

Rood met zwarte stippen

Hoewel ik van alles te melden heb over mijn eerste zaaisel (het gaat goed!) en het eerste maaisel (zonder kleerscheuren een net grasveldje!), wil ik eerst iets laten zien wat me afgelopen maandag trof. Voor het idee had ik op 30 april een oranje shirt aangetrokken, maar uiteindelijk heb ik alle vrijmarkten en kermissen gelaten voor wat ze waren om in de tuin te profiteren van de mooiste dag van de maand. Ik had mijn spiegelreflexcamera meegenomen - normaal volstaat mijn telefoon - om close-ups van de bloesem te maken vóór die over het hoogtepunt is. Door de zoeker zag ik niet alleen de roze-witte bloempjes, maar ook het rood met zwarte stippen van een lieveheersbeestje. Grappig, dacht ik, die mag er wel bij op het plaatje. Toen ik even verder keek, zag ik dat overal in de fruitbomen en -struiken lieveheersbeestjes te vinden zijn. Op hun korte pootjes struinen ze de takken, de blaadjes en de bloemetjes af. (Ik hoop dat ze daarbij alle potentiële vijanden van mijn toekomstige fruit opvreten.) En als ze onderweg een soortgenoot van het andere geslacht tegenkomen, maken ze even tijd voor elkaar...



De ene appelboom


De pruimenboom


De zwarte bes (nu nog groen)

En nogmaals de pruimenboom



Geen opmerkingen:

Een reactie posten