zaterdag 16 juni 2012

Eerste oogst

Als ik over ons complex loop, doe ik mijn best mij niet te laten frustreren door al die afgeladen capucijner- en tuinboonstaken, grote rabarberplanten, prei- en wortelloof in andere tuinen. En ik probeer al helemaal niet jaloers te worden als ik iemand met een bak aardbeien of krop sla onder zijn arm de tuin zie uitkomen. Mijn tijd komt nog wel – wacht maar tot mijn appels rijp zijn, ha! De meeste tuinders zijn overduidelijk a) dit jaar veel eerder dan ik begonnen met zaaien en planten en b) weten hoe ze dat moeten doen. Dat het bij mij nog geen storm loopt is dus niet zo verwonderlijk. Desalniettemin kwam ik afgelopen week twee keer blij thuis met wat opbrengst uit eigen tuin.

Erg verrast was ik door de radijsjes (die in het verkeerde bed staan): niet aangevreten door slakken, veenmollen of wat dan ook, en ondanks het matige weer binnen vier weken klaar om op te eten! Lekker scherp van smaak. Naar een niet-aangevreten aardbei is het goed zoeken, maar daar vond ik er toch zowaar een paar van. De aalbes heb ik bevrijd van de haagwinde die de struik haast verstikte. Omdat de vogels daar nog wat hebben laten hangen, heb ik er vervolgens snel een net overheen gedaan. De rijpe besjes van een gesneuveld takje smaakten heerlijk zoet. Daarnaast heb ik mezelf voor het weekend op een mooi boeket getrakteerd: vrouwenmantel met “onkruid”.

2 opmerkingen:

  1. Pas je wel op dat er geen vogels verstrikt raken in het net?

    BeantwoordenVerwijderen