woensdag 20 juni 2012

Het eerste avondmaal

Rabarber moet je oogsten vóór de langste dag. Dat beweert althans vriendin D. – of liever gezegd haar vader, die al zijn hele huwelijk een moestuin heeft. Ik heb deze wijsheid nog niet in de literatuur teruggevonden, maar ik vond het wel een mooi excuus om deze week mijn eerste maaltje uit de tuin te oogsten. Afgelopen winter was het rode knobbeltje achter in de tuin een van de vele verrassingen: ik bleek een rabarberplant te hebben. Aanvankelijk wilde hij niet zo lekker groeien, maar met wat compost en een paar keer een flinke boost van mijn zelfgemaakte gier kwamen er toch voldoende mooie stengels tevoorschijn.
Ik wist al wat ik hiervan ging maken: een recept van Tertia op Vegatopia. Aanvankelijk wilde ik het blad van de rabarberstengels uit mijn fietstas laten steken om aan de hele wereld te laten zien dat ik mijn eigen verse rabarber ging eten, maar ik vond het toch praktischer om het blad meteen in het compostvat achter te laten. Thuis ging ik direct aan de slag, dus verser kon het niet. Ik maakte er een Zwitserse rösti met geitenkaas bij, van een grappige site waarvan ik nog nooit had gehoord. Als toetje at ik soja-ijs met vanillesmaak, bedolven onder de aalbessen van eigen struik. Een echt feestmaal!
 



















PS Intussen voer ik een hevige strijd tegen de naaktslakken in mijn tuin. Komend weekend tekst en uitleg mét foto's op mijn weblog, nu alvast een voorproefje in mijn nieuwe column op Fabulous Food Fan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten