woensdag 27 juni 2012

Rood

Als je komt aanlopen bij mijn tuin, valt in eerste instantie het groen van het gras en het geel van de vrouwenmantel op. Kijk je daarachter omhoog, dan zie je het donkergroen van het schuurtje en de witte wolk van de jasmijn die nu op het hoogtepunt is. Ga je de tuin van dichtbij bekijken, dan zie je overal rode accenten. De rabarber, aalbessen en aardbeien heb ik grotendeels geoogst, maar dan nog is de trend in de moestuin onmiskenbaar rood!

De radijsjes zijn tot nu toe de bestlopende groenten in de moestuinbedden.


Inmiddels goed te onderscheiden van het onkruid eromheen: de rode biet (ware grootte: nog geen 10 cm...)


De bloemen van de kapucijners zijn nóg mooier dan die van de rijsdoperwten (die zijn wit).


Het gaat goed met de frambozen!


Dat geldt ook voor de fruitbomen; hier een paar heerlijke rode appelwangetjes van de ene appelboom.


De zwarte bes die een kruisbes bleek te zijn, blijkt dat nu toch niet te zijn! De verwarring is begrijpelijk: de jostabes is een kruising tussen kruisbes en zwarte bes.


En ook dit is niet wat het lijkt: geen aardbei, geen bosaardbei, maar een schijnaardbei. Te onderscheiden door de gele bloemetjes eerder in het seizoen.






6 opmerkingen:

  1. Die laatste staan dus alleen maar mooi te wezen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja precies :-) Al zien ze er ook best een beetje raar uit met die uitstulpingen!

      Verwijderen
  2. dat ziet er allemaal erg goed en smakelijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je :-) En voor de helft heb ik zelf niet eens zoveel hoeven doen!

      Verwijderen
  3. Jostabes?! Dan is die in mijn achtertuin dat ook! Dacht toch echt een kruisbes gekocht te hebben. Plukte ook altijd de groene exemplaren. Totdat ik vorige week zag dat ik een paar bessen gemist had, en die waren precies die kleur van de foto (donker rood).
    Leuk dit via je blog te weten te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) en wat leuk dat je daar dan een berichtje over achterlaat! Doet me eraan denken dat ik de rijpe bessen dit weekend nog wel even kan gaan plukken..

      Verwijderen