zaterdag 7 juli 2012

Aan de beurt

Na mijn debuut in april had ik vandaag mijn tweede werkbeurt. Iedere huurder doet in principe vier keer per jaar mee met de algemene werkzaamheden op de eerste zaterdagochtend van de maand. De helft zit er voor mij dit jaar nu dus op. Die algemene werkbeurten hebben wel wat. Zo knapt het complex er lekker van op. Alle delen die van niemand zijn, maar die iedereen gebruikt, worden dan onder handen genomen. Daarom kun je nu weer naar je eigen tuin fietsen zonder te hoeven wegduiken voor overhangende takken en zonder te hoeven uitwijken voor brandnetels. Dit soort lichte snoeiwerkzaamheden zijn min of meer gereserveerd voor de vrouwen. De mannen mogen riet uit de sloot trekken, boomtakken zagen en slootkanten maaien. Maar stoere vrouwen hebben we ook. Die waren vanmorgen druk met tegelpaadjes rechtleggen en verzakkingen wegwerken.

De werkbeurten zijn ook nog eens gezellig. Weer wat nieuwe gezichten en namen leren kennen en weer wat tuinfrustraties en tips uitgewisseld. Een voordeeltje voor mij was dat we dit keer ook de strook achter mijn tuin hebben aangepakt. En passant heb ik mijn doorgang naar de sloot meteen maar eens opengeknipt. Ongelofelijk hoe snel dat allemaal dichtgroeit en hoe snel dat opknapt als je er de heggenschaar in zet. Daar moet je dan niet te voorzichtig mee zijn. De coördinator van vanmorgen deed voor hoe je die meidoorns en andere fikse struiken gewoon zonder pardon drastisch kortwiekt. En dat is misschien nog het leukste van die beurten: je leert er weer een hoop van.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen