woensdag 11 juli 2012

De mooiste roos

Echte rozen zijn prachtig en ruiken heerlijk, maar de mooiste roos is voor mij de stokroos. Grote bloemen, felle kleuren, overvloedig stuifmeel. Een vitale plant die zich met enorme kracht en vaart een weg omhoog baant van tussen de stoeptegels of straatklinkers. Zulke kanjers wil ik tegen mijn schuurtje aan hebben. Uiteraard zelf gezaaid, uit biologisch zaad met EKO-keurmerk. Tijdens een periode van wassende maan eerder dit voorjaar heb ik wat zaadjes in mijn schuurtje laten opkomen. Drie tere plantjes heb ik bij een volgende wassende maan na de IJsheiligen naast mijn schuurtje geplant. Wat nog niet meeviel, omdat de grond daar meer uit wortels dan uit aarde lijkt te bestaan. Voor de zekerheid heb ik er een barrière tegen de slakken omheen gezet, want je weet maar nooit of die krengen dit ook lusten. Al na een paar dagen zag ik dat het eerste plantje was aangeslagen, want daar verscheen een nieuw blaadje aan. Nu afwachten of ze doorgroeien en welke kleur rozen ik krijg - het is een zakje gemengd zaad. Het antwoord op de eerste vraag blijkt deze zomer, voor het antwoord op de tweede moet ik wachten tot 2013.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten