zaterdag 14 juli 2012

Niet in vorm

Naast mijn schuurtje staat een boom. Of eigenlijk is het meer een struik, want in plaats van een stam heeft hij een heleboel rechtopstaande takken, waarvan de meeste boven het schuurdak uitkomen en daar naar alle kanten opzijvallen. "Er komen witte bloemetjes aan", zei buurvrouw J. eerder dit jaar zonder veel enthousiasme. Ik kon hem volgens haar dan ook zeker een heel stuk terugsnoeien. Maar ik wilde die witte bloemetjes eerst wel eens zien. Flink snoeien kan altijd nog, dus ik haalde alleen de takken weg die elkaar of mij erg in de weg zaten. De witte bloemetjes verschenen inderdaad. Ik vroeg me af of het misschien een jasmijn was, maar als stadsmens ken ik die alleen van de plaatjes op de doosjes groene thee en ouderwetse dameszeepjes, dus ik kon het niet met zekerheid zeggen. Medetuinder E. bevestigde een paar weken geleden dat het inderdaad om een jasmijn gaat, toen ze - misschien is dat hier gebruikelijk - kwam vragen of ze een tak mocht afknippen om thuis in een vaas te zetten, "want mijn echtgenoot is er zo dol op en onze eigen struiken zijn nog te jong om bloemen te dragen". Inmiddels weet ik dat de jasmijn kort maar krachtig bloeit. (En zeker als je een tak in een vaas zet, wat ik toen zelf ook maar heb gedaan.) Wat nu overblijft is een ondergrond besneeuwd met witte blaadjes en een boom die niet in vorm is. Daar ga ik komende winter verandering in brengen en voor de takken heb ik al een mooie nieuwe bestemming: rijshout voor de peulvruchten.

2 opmerkingen:

  1. ja een Jasmijn en die kun je idd erg mooi terugsnoeien heb ik vorig jaar gedaan en dit jaar een prachtige jasmijn...Eerder schreef je over die ellendige slakken...herkenbaar. Wat bij mij helpt is eierschalen en oost-indische kers plaatsen die heeft een stofje die slakken niet blieven..suc6

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je, Esther! Van zulke reacties word ik altijd blij :-)

    BeantwoordenVerwijderen