woensdag 29 augustus 2012

De laatste beetjes

Zo zoetjesaan begin ik de balans op te maken van mijn eerste jaar als ecologische moestuinder. Deze week haalde ik de laatste appels en pruimen uit de boom. Van de pruimen had ik dat eind augustus wel verwacht, maar van de appels had ik de oogst toch meer in september en oktober gepland. Zo zie je maar, de natuur laat zich niet plannen. De enig overgebleven courgetteplant bijvoorbeeld heeft de smaak nu pas echt te pakken, want daar verschijnen nog steeds nieuwe bloemen en vruchten aan. Hoe de gele courgettes en de pompoenen smaken ontdek ik hopelijk volgend jaar, als ik betere antislakkenmethodes ga inzetten.
In het bed ernaast staan de bietenblaadjes nog fier overeind en ook die groeien door. Of dat voor de bietjes onder de grond ook geldt betwijfel ik. Als ik met mijn vinger wat aarde wegschraap, stuit ik nergens op mooie knolletjes. Ik vrees dat ze toch te veel te lijden hebben gehad van de overvloedige regen in juli – net als de radijsjes waarmee ze het bed dit jaar delen. (De wortel, ui en venkel die ik daar eveneens had gezaaid kwamen nooit op.)
Het kruidenbed daarnaast is intussen veranderd in een woeste bloemenzee. De lavendel heeft het loodje gelegd, van de tijm heb ik één keer wat takjes gehaald en de citroenmelisse en de oregano zijn bedolven onder de – ja de wat eigenlijk? Roze en gele bloemen op hoge groen bebladerde stengels. Die ik allang had moeten kortwieken natuurlijk, want nu heeft het zaad voor volgend jaar zich alweer verspreid…
Dappere bietenplantjes met woest kruidenbed op de achtergrond
Het laatste bed waar ik dit jaar aan ben toegekomen is al een paar weken leeg. Dit was het succesnummer van 2012: de peulvruchten. Dat is dan de tuinbonen en de sperziebonen niet meegerekend, want die plantjes werden steeds voortijdig een kopje kleiner gemaakt. Van de doperwten en de kapucijners heb ik echter genoten. Die gaan volgend jaar in de herhaling!
Rode groenten en vruchten waren er vooral in het begin van het seizoen: aardbeien, aalbessen, jostabessen, rabarber en frambozen. Ik zou bijna vergeten dat ik die ook nog heb gegeten uit eigen tuin! Hoewel, met die frambozen was het niet veel. Daarom ben ik heel erg blij met de toegift van de frambozenstengels die ik afgelopen winter had gesnoeid en die nu volop vruchten dragen. De eerste framboos was deze week al rijp zodat ik kon proeven. Zálig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten