zondag 5 augustus 2012

Doppertjes

Portugezen zijn geen groente-eters. Of nou ja, in de Lissabonse restaurants waar ik vorige week at, was het vooral vlees of vis met aardappel wat de klok sloeg. Twee keer per week (vette) vis is genoeg volgens het Voedingscentrum, en na vijf avonden kreeg ik ook wel weer eens zin in iets anders. Op de markten daar liggen overigens wel volop verse groenten en vooral fruit. Bij het eten van de immense sappige nectarines en overheerlijke verse vijgen betreurde ik ons klimaat, want zulke vruchten wil ik ook wel in mijn tuin. Maar goed, elke breedtegraad zijn charme.
Bij thuiskomst had ik dus wel trek in een flinke portie groenten en granen. Voordat de rijsdoperwtjes overrijp zouden zijn (volgens de reisleidster, zelf een ervaren volkstuinder, had ik ze alláng moeten plukken), besloot ik die te oogsten en als basis voor het avondeten te nemen. Ik denk dat het inderdaad net op tijd was, want de meeste planten werden al geel en sommige lieten vlak boven de grond los. Een tweede oogst lijkt er daarom helaas niet in te zitten.
Schoon aan de haak was het 75 gram. Dat is volgens datzelfde Voedingscentrum ruim onvoldoende, dus ik vulde aan met worteltjes, sugarsnaps en tomaten uit de supermarkt. Met rijst in groentebouillon en ricotta een heerlijke zomerse risotto!
De erwtjes waren wat aan de droge kant, maar nog altijd ruimschoots te verkiezen boven hun soortgenoten uit een potje, blik of diepvriesdoosje. Volgend jaar eerder zaaien, meer zaaien en eerder oogsten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten