woensdag 8 augustus 2012

Strawberry Fields Forever

Mijn laatste grote tuinproject deze zomer is een nieuw aardbeienbed aanleggen. Aardbeiplantjes zet je liefst na maximaal drie jaar op een andere plek, omdat ze de grond dan hebben uitgeput. En dat komt ook de grootte van de vruchten niet ten goede, als ik tenminste het verschil tussen mijn aardbeien en die van buurvrouw J. zie. (Hoewel dat ook aan mijn gebrekkige bemesting kan hebben gelegen.)
Het beste kun je de uitlopers van je plantjes in augustus op hun nieuwe plek zetten. Helaas zie ik geen uitlopers – mijn plantjes zijn blijkbaar zelf ook uitgeput – dus heb ik besloten nieuwe te kopen. Dat vereist nog enige studie, want welke soort is dan het beste en waar kan ik goede kwaliteit kopen? Zo moet ik kiezen tussen soorten die één of twee keer per seizoen vruchten geven. Ook de ondergrond is niet zo eenduidig: de een legt doek of landbouwplastic over de grond en maakt daar gaten in voor de plantjes, de ander legt stro rondom de planten. Ik heb nog even tijd om erover na te denken, want eerst moet ik de aarde omspitten en zoveel mogelijk onkruidvrij maken, en dat gaat wel wat middagjes kosten.
Het begin heb ik dit weekend gemaakt, door aan één zijde van het magisch vierkant een deel van de vrouwenmantel te ontmantelen. Mooie plant, maar ik heb er wel erg veel van staan. Ook een spontaan opgegroeid boompje (buurvrouw J. gokte een meidoorn) moest het veld ruimen. Het werkt niet makkelijk in de natte grond, maar met geduld en doorzettingsvermogen moet ik er in een aantal weken toch doorheen komen.
En dat allemaal voor een paar dozen aardbeien in 2013, 2014 en 2015.
PS Op internet vond ik een leuk filmpje van Schooltv over de aardbei en hoe die groeit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten