zondag 12 augustus 2012

Verboden middelen

“Dit jaar ervaar ik wat ik volgend jaar allemaal anders moet doen”, verzuchtte ik deze week op een avond tegen buurman T. Hij heeft aan het begin van mijn laantje twee grote percelen met de mooiste bloemen en groenten, waar ik altijd jaloers vol ontzag langsfiets. “Ik leer ook nog elke keer bij”, reageerde hij tot mijn verbazing. “En niet alles lukt altijd”, vervolgde hij. “Een paar weken geleden stonden mijn wortels er hier nog prachtig bij. Dat beloofde genoeg peen voor de hele winter. Maar de puntjes bleken verrot, dus: weg wortels.” Goh.
Daarna vertelde T. hoe hij zijn andere gewassen wél zo mooi had gekregen. Zo realiseerde ik me nogmaals dat je altijd het verhaal achter de feiten moet kennen. En ik wil geen vergelijkingen maken met sporters en verboden middelen, maar het werd me wel duidelijk dat een ecologische idealist als ik niet moet rekenen op een vette oogst. T. kreeg echter zo’n medelijden met me na mijn verhaal over naaktslakken in de courgetteplantjes dat hij onmiddellijk twee ferme courgettes van zijn eigen planten voor me afsneed. Het kleine vriesvak boven mijn koelkast staat nu volgepropt met geblancheerde blokjes en schijfjes courgette, en minstens anderhalve liter courgettesoep – die ik afgelopen week alvast drie avonden heb gegeten.
Courgettesoep met dank aan buurman T.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten