zaterdag 9 maart 2013

Weer van start

De jaarplanning ‘Van maand tot maand’ in mijn Ecologisch tuinieren voor beginners begint bij februari. Dat bleek dit jaar precies te kloppen. Januari was door een fikse verkoudheid, sneeuw en vorst een verloren maand voor mijn tuin. Half februari was er dan eindelijk die stralende zondag waarop ik sinds de jaarwisseling hoopte. Gewapend met mijn nieuwe snoeischaar fietste ik naar het volkstuinencomplex. Ik deed mijn best me niet te laten afleiden door hoe ver andere tuinders ondanks dezelfde weersomstandigheden al waren gekomen, haalde een kruiwagen op en liep naar mijn tuin.
Aangekomen bij mijn 150 vierkante meter voelde ik het tuingevoel weer door mijn lijf stromen. Door de verloren zes weken was de tuin een beetje uit mijn systeem geraakt, maar dat was snel hersteld! Ik maakte eerst maar eens een rondje. Mijn grasveld lag er prima bij, ondanks het vele vocht dat er de afgelopen tijd doorheen was gezakt. Ook de borders waren niet echt nat. De eerste bladeren van de narcissen piepten uit het gras omhoog en… mijn stokrozen hadden de winter overleefd!
Ik begon aan de eerste klus die ik me had voorgenomen: de frambozen snoeien. Vorig jaar waren de frambozen hét onverwachte succesnummer van de tuin. Twee maanden lang plukte ik twee keer per week een broodtrommel vol. De vruchten pureerde ik ’s morgens door mijn versgeperste sinaasappelsap. Een ware vitaminebom aan het begin van de dag. En dat terwijl ik de frambozenstengels vorig jaar maart op goed geluk maar een beetje had gekortwiekt en niet eens had bemest. Dit keer wilde ik professioneler te werk gaan en verdiepte me eerst in de framboos. Ik blijk herfstframbozen te hebben, tot zover waren alle bronnen eenduidig. Bij de snoeitips (lengte, periode in het jaar) liepen ze helaas nogal uiteen. Ik heb de grootste gemene deler er maar uitgehaald en om me heen gekeken naar de andere tuinen. Nu staan er korte stengels waar ik in het najaar hopelijk weer net zoveel plezier van heb.

PS Nu het tuinseizoen weer van start is gegaan, zal ik af en toe weer een blog schrijven over mijn ervaringen. Wil je meer lezen over het geploeter van beginnende volkstuinders, dan kun je ook terecht op het weblog van mijn nieuwe enthousiaste overbuurtjes Merel en Joost. En natuurlijk schrijf ik nog recepten voor Vegatopia! In de afgelopen maanden waren dat spaghetti met aardappels en sperziebonen, stoofpeertjes met geitenkaas, quiche met tomaat en broccoli, een snelle couscousschotel en bietenrisotto.

1 opmerking:

  1. Leuk om je blog te lezen, maar nog leuker om het in het echt te zien! Ik ben heel benieuwd naar je tuin in de zomer.
    En thanks voor de link naar onze site. Het leverde meteen bezoek op :-).
    Groetjes, Merel

    BeantwoordenVerwijderen