woensdag 2 oktober 2013

Laatbloeiers

Het meest geniet ik dit jaar van de bloemen in mijn tuin. Het begon al vroeg, met de eerste voorjaarsbollen, ietsje later gevolgd door de tulpen. De bloeiende jasmijn was een plaatje, net als de fruitbloesem. De Oost-Indische kers stelde wat teleur, maar dat werd ruimschoots goedgemaakt door de zonnebloemen. Ongelofelijk hoeveel kracht er in één zo'n zonnepitje zit om in een paar maanden tijd boven mijn hoofd uit te groeien!

Helaas waren de stevige stengels niet berekend op het noodweer op een dinsdagavond begin september. Hoewel ze aardig opkrabbelden, is er niet één meer keurig verticaal komen te staan. Gelukkig was er veilig laag bij de grond ook nog iets te bewonderen: de wonderlijke bloemen van de pompoenplant.
 
 
Mijn trots van dit jaar is het dahliabed rechts achterin. Na mijn confrontatie met de plunderende naaktslakken vorig jaar heb ik de ultieme methodes ontwikkeld om ze bij de jonge dahliaplantjes weg te houden.


Enkele gluiperds wisten zich toch te goed te doen aan de blaadjes, maar geen enkele plant viel geheel ten prooi aan het slakkenvolk. En nu staan ze daar dus, met hun felle kleuren, hun uitbundige bloemvormen en hun woeste bladerstengels, opgegroeid uit knollen van Historische Bloembollen.
 

Zoals het hoort bij nazomerbloeiers, gaan deze planten maar door. Noodweer of niet, ze blijven bloemen produceren. Zelfs de dahlia's die ik zelf heb gezaaid, komen begin oktober op het nippertje nog in bloei.
 
 

1 opmerking:

  1. Prachtige bloemen! Mag ik in deze mooie herfstperiode een theetje doen op de tuin?

    BeantwoordenVerwijderen